Po co komu strona internetowa?

Podcast nr 1 – Po co komu strona internetowa?

PODCAST W WERSJI TEKSTOWEJ

Po co komu strona internetowa?

To pytanie zadane komuś jeszcze kilka lat temu pewnie rodziło by spore zdziwienie. No bo jak to tak bez strony internetowej? Mówiło się przecież kiedyś, że jeśli nie masz strony internetowej i nie istniejesz z Internecie, to Ciebie po prostu nie ma, ale dzisiaj to pytanie wydaje się bardzo zasadne. Zwłaszcza że mamy do wyboru media społecznościowe, które mocno konkurują z posiadaniem strony internetowej i wiele osób które rozpoczyna swoje biznesy dochodzi do wniosku, że tej strony, najzwyczajniej w świecie, nie potrzebuje. Że wystarczy im właśnie Instagram, czy Facebook.

Różnice między mediami społecznościowymi a stroną www

Taką niepodważalną zaletą posiadania konta na Instagramie – ogólnie w mediach społecznościowych – jest to, że przede wszystkim są one darmowe. Nie wymagają jakiegoś dużego wysiłku żeby je stworzyć. Po prostu krótka, szybka decyzja, że zakładamy konto na Instagramie, no i po pięciu minutach mamy takie miejsce, w którym możemy dzielić się naszymi pracami, naszym biznesem, naszą marką z odbiorcami.

W tym akurat względzie strona internetowa przegrywa zdecydowanie z mediami społecznościowymi. Posiadanie strony internetowej wiąże się nakładem finansowym. Należy pomyśleć o opłaceniu hostingu oraz domeny – to jest takie minimum. Oczywiście koszt ten jest różny – większy lub mniejszy, w zależności od tego jaką opcję i jaką ofertę wybierzemy. Na rynku jest naprawdę sporo różnych ofert. Warto je prześledzić.

Żywotność treści

Ale jeśli chodzi o żywotność treści, to zdecydowanie na prowadzenie wysuwa się strona internetowa. Tutaj żywotność treści jest w zasadzie nieograniczona. Wrzucona raz treść na stronę internetową pozostaje tam na zawsze a przynajmniej do momentu, w którym nie zadzieje się jakaś sytuacja losowa albo nie zrezygnujemy z hostingu albo po prostu nie usuniemy danej treści. Natomiast posty publikowane, na przykład na Instagramie, tak naprawdę ich żywotność wynosi około 24 godzin. To w tym czasie są one najbardziej popularne. Potem niestety przypadkowym odbiorcom nieco trudniej będzie do tych treści dotrzeć.

Czas

I z tego też wynika inna różnica między Instagramem/mediami społecznościowymi a stroną internetową. Jak już sobie powiedzieliśmy (i mam nadzieję, że z tym się ze mną zgadzacie) założenie konta na Instagramie nie jest zbyt czasochłonne – po prostu zakładamy i już je mamy. Od razu od tego momentu możemy też docierać do naszych potencjalnych klientów – nie jest to czasochłonne. Natomiast w przypadku strony internetowej sprawa wygląda nieco inaczej. Musimy już pomyśleć o pozycjonowaniu, żeby móc dotrzeć do właściwych klientów – żeby w ogóle móc zaistnieć z naszymi produktami w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo czasochłonne i wymaga sporego zaangażowania, żeby osiągnąć dobre rezultaty. Ale jeśli już to zrobimy i to pozycjonowanie będzie na, w miarę przyzwoitym, poziomie, to będziemy docierali do naszych klientów, a strona będzie pracowała już sama na siebie. Nie trzeba będzie pielęgnować tego, co już tam jest – jedynie skupić się na publikowaniu (raz na jakiś czas) nowych rzeczy.

Z kontem na Instagramie jest inaczej, bo o ile start jest bezbolesny i w zasadzie nie wymaga od nas zbyt dużego nakładu czasu, to w przypadku chęci utrzymania pozycji, zasięgu i zadbania o to, by algorytmy patrzyły na konto przychylnym okiem, trzeba już znacznie więcej pracy. Mam tu na myśli regularne publikowanie postów, stories, podtrzymywanie relacji z odbiorami – komentowanie, polubianie innych treści. Trzeba zacząć żyć tym, czym żyją odbiorcy.

Prywatność

Na koniec wymieniania tych różnic między mediami społecznościowymi a stroną internetową wspomnę o jednej rzeczy. Z racji tego, że Instagram jest medium społecznościowym i kładzie duży nacisk na budowanie relacji między ludźmi, wymaga też od nas dzielenia się sobą i swoją prywatnością. Może nawet nie tyle wymaga, co jest to na Instagramie mile widziane. Strona internetowa, z racji tego, że jest bardziej bezosobowa, pozwala nam właśnie działać na takiej bezosobowej płaszczyźnie. Nie musimy się tu przed nikim otwierać i to my tu dyktujemy warunki.

Omówiliśmy już sobie podstawowe różnice między mediami społecznościowymi a stroną internetową – teraz pora na zalety posiadania strony www.

Zalety posiadania strony www

Branding

Wyobraź sobie sytuację, że sprzedajesz swoje prace tylko w jakiejś galerii online o nazwie „X”. Jesteś na tej platformie jednym z wielu sprzedawców. Sprawia to, że niewiele osób zapamięta nazwę Twojej firmy, a raczej będzie pamiętał, że kupił coś w galerii „X”
W takich miejscach niezwykle trudno o indywidualny branding i stworzenie klimatu. Branding, który pozwala wyróżnić się z tłumu, a do tego pozwala opowiedzieć swoja historię biznesu. Ty, jako sprzedawca nie masz na to żadnego wpływu. Decydują o nim właściciele takich galerii online pośredniczących w sprzedaży.

Profesjonalizm

Posiadanie strony www od razu mówi innym o tym, że traktujesz swój biznes poważnie i nie jest to tylko jakieś chałturnictwo
Posiadanie własnej strony www daje niezależność oraz pewność, że nikt z niej nie wyrzuci naszego biznesu. Dzięki niej mamy pełną kontrolę nad strategią biznesową, zyskiem i rozwojem. To my o nich decydujemy.

Autonomia

Jeśli uzależniłeś się od jednej formy sprzedaży – np. od galerii online, to musisz pamiętać, że one dziś są, a jutro właściciel może uznać, że nie chce już ich prowadzić lub przestanie mu się to opłacać. Tak było z Dawanda. W jednej chwili wszyscy sprzedawcy, którym dobrze szła tam sprzedaż musieli szukać sobie innego rynku zbytu.

Marketing e-mailowy

Na własnej stronie internetowej możesz „zainstalować” wtyczkę, która pozwoli Ci stworzyć listę mailingową, a od tego już krok do wysyłania biuletynów do każdego, kto kiedykolwiek odwiedził Twoją stronę i zapisał się na newsletter.

Tworzenie newsletterów to świetna okazja, by co jakiś czas przypominać o swoim rękodziele. Dzięki własnej stronie możesz zbudować listę mailingową z klientami lub gośćmi, którzy są zainteresowani twoją marką i mogą coś kupić od Ciebie w przyszłości. Marketing e-mailowy jest na tyle istotny, że już sam w sobie powinien wystarczać, by przekonać Cię, że warto posiadać stronę www. Pozwala to też na budowanie relacji z Twoimi klientami i może przyczynić się do tego, że Twoi fani staną się w przyszłości Twoimi klientami.

Blog www

Posiadając stronę www możesz prowadzić dzięki niej bloga. Po co? Blog doskonale wspomaga rankingi wyszukiwania i ściąga ruch do Twojej Blog witryny. Pamiętaj, że wyszukiwarka Google to wciąż jedno z podstawowych źródeł wyszukiwania różnego rodzaju informacji i produktów w sieci.

Miej to na uwadze – zwłaszcza w chwilach zwątpienia i zastanawiania się o czym ja niby miałbym pisać na blogu?
A wiesz, co najbardziej przyciąga ludzi na blogi i strony www zwłaszcza te rękodzielnicze? Tutoriale i poradniki. Ludzie niezwykle często wpisują do wyszukiwarki słowa kluczowe, typu: jak stworzyć makramę, jak zrobić bransoletkę z koralików, jak uszyć misia, jak wydziergać szalik.
Tutoriale , które opublikowałam na swojej stronie www (a jest ich zaledwie kilka) działają, jak magnes i przyciągają odbiorców. Na nich w dużej mierzy opiera się ruch, dzięki nim docierają do mnie klienci.
Jesteś rękodzielnikiem, więc masz o czym pisać – o swoich planach twórczych, o swojej twórczości, o tym, jak wygląda Twoja praca od kuchni, o tym, jak to było z Twoim biznesem.

A wiesz co jest najlepsze? To, że taki tutorial, czy inny tekst na bloga tworzysz tylko raz, a on cały czas pracuje na siebie wystarczy tylko zadbać o dobre słowa kluczowe, które przyciągną odbiorców.

Co wybrać?

Co w takim razie wybrać, by móc promować swój biznes w sieci i móc docierać ze swoimi produktami do klientów? Wiem, że oczekujesz jednoznacznej odpowiedzi, ale jedynie słuszna jest – wybierz tę formę, która jest Ci bliższa i bardziej intuicyjna. Jeśli nie możesz na starcie poświęcić zbyt dużo czasu, to najlepszą opcją wydaje się założenie konta na Instagramie, ale jeśli wiesz, że nie będziesz mógł w pełni zaangażować się w jego prowadzenie, to raczej nie jest to dla Ciebie. Może lepiej poświęcić czas na początku, a potem pozwolić żyć stronie internetowej swoim życiem…

Na zakończenie chciałabym zaproponować Ci e-book „Ogarniam sprzedaż rękodzieła”, w którym krok po kroku opisuję, jak i i gdzie skutecznie sprzedawać swoje rękodzieło.

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu